Czy jest możliwa samodzielna regeneracja turbosprężarki?

Samodzielna regeneracja turbosprężarki

Rdzeń turbosprężarki, Koras, C.H.R.A. - wyważony, gotowy do montażu środek turbosprężarki

 

Podstawowa naprawa turbosprężarki to uogólniając wymiana ułożyskowania i uszczelnienia układu wirującego. Głównym elementem napędowym turbosprężarki jest potocznie zwany; „wirnik”:

wałek wirnika turbosprężarki z kołem kompresji

 

Wirnik (wraz z ułożyskowaniem i uszczelnieniem) zamontowany jest w korpusie turbosprężarki:

talerzyk, korpus i zestaw naprawczy turbo

 

Korpus wraz z zestawem naprawczym i talerzykiem składa się na tzw.: „koras”, czyli rdzeń turbosprężarki.

Rdzeń turbosprężarki, zwany także C.H.R.A. albo wkładem turbo to środek turbosprężarki umiejscowiony między żeliwem strony gorącej (wirnik, koło turbiny), a muszlą strony zimnej (koło kompresji).

 

Sama wymianu zestawu naprawczego turbiny nie jest zbyt skomplikowana – wystarczy zamienić na nowe poszczególne elementy układu ułożyskowania na wałku umieszczonym w korpusie.  Po złożeniu korasa, należy jednak mieć specjalistyczne urządzenie pozwalające wyważyć układ wirujący.

 

Idealnym rozwiązaniem w przypadku braku dostępu do urządzenia wyważającego układ wirujący jest zakup gotowego (już wyważonego) wkładu turbosprężarki – tzw. „KORASA”. Wystarczy wtedy wyczyścić obudowy i umieścić go między nimi. Jeśli w turbinie gruszka (zawór wastegate) pełni funkcję zaworu upustowego, ustawienie jej nie powinno stanowić już większego problemu. Jeśli natomiast gruszka steruje zmienną geometrią, ustawienie odpowiedniej pozycji może wymagać korekt wymagających większej uwagi.

 

Do wytypowania rdzenia pasującego do Twojego auta, potrzebujemy tylko zdjęcie numerów, lub numer turbosprężarki znajdujący się na tabliczce znamionowej turbiny. Oczywiście możemy spróbować wytypować wkład po numerze VIN, jednak bywa, że dekodery VIN wskazują błędny numer turbo. Podając nam numer turbosprężarki unikniesz ewentualnych zwrotów i straty czasu.

 

 

#regeneracja turbosprężarki     #naprawa turbosprężarki      #wirnik turbosprężarki    #koło kompresji    #wałek wirnika    #koło turbiny     #ułożyskowanie turbiny  #korpus turbosprężarki   #rdzeń turbosprężarki     #wkład turbosprężarki    #środek turbosprężarki   #wymiana zestawu naprawczego turbosprężarki   #koras     #C.H.R.A.    #wymiana korasa    #wymiana rdzenia turbosprężarki