Pompowtryskiwacze z grupy VAG - wadliwe Siemensy i błędy montażu

 

Wymiana pompowtryskiwaczy

Pompowtryskiwacze Siemens 03G130073, ich awarie i procedura wymiany 

 

 

 

Początki pompowtrysków i diesel na „oranżadę”

Kiedy na przełomie 1997 i 1998 roku koncern VAG wprowadził na rynek auta z innowacyjnym rozwiązaniem zasilania opartym na pompowtryskach, raczkujący system Common Rail ustępował nowemu wynalazkowi praktycznie pod każdym względem. Użytkownicy sławetnych Passeratti mimo charakterystycznej „kultury” pracy nowych jednostek diesla, chwalili je za dynamikę i względnie niskie spalanie.  Możliwe to było dzięki uzyskaniu o wiele większego ciśnienia wtrysku. Co więcej, niejeden prowincjonalny Panoramiks z powodzeniem upalał swoje VW tankując bogate w różne cuda mieszanki „oranżady” różnego pochodzenia. Sielanka nie trwała długo bo wprowadzone normy emisji spalin wykluczyły dalszą możliwość stosowania tego rodzaju pompowtrysków.

 

Wadliwe pompowtryskiwacze Siemens

Około roku 2003 pod maskami Volkswagena, Seata, Skody i Audi zaczęto montować niezwykle popularne jednostki 2.0 TDI o mocach 140 i 170KM zasilane również właśnie za pomocą pompowtrysków. Wkrótce koncern VAG musiał zmierzyć się z lawinowymi awariami, których źródłem okazały się sławetne Siemensy. Przygoda awarii pompowtrysku była o tyle nieprzyjemna, że na skutek „padnięcia” tylko jednego z nich, auto „rzucało palenie” i ratunkiem była tylko laweta.  Po pewnym czasie Grupa VW uruchomiła nawet w swoich serwisach akcję bezpłatnej wymiany rzeczowych pompowtrysków. Dotyczyła ona samochodów nawet nie serwisowanych w ASO, jednak nie starszych niż 5 lat. Dziś z racji wieku tych aut, z kosztami omawianej tu awarii trzeba mierzyć się samemu.  

 

Oferta regenerowanych pompowtryskiwaczy Siemens

W swojej ofercie mamy kompletne zestawy montażowe zawierające zarówno pompowtrysk jak i komplet nowych śrub i uszczelnień niezbędnych do prawidłowej ich pracy. Każdy ze zregenerowanych wtryskiwaczy zostaje poddany serii testów, w tym W SPECJALNIE DO TEGO CELU PRZYGOTOWANEJ MAKIECIE SILNIKA, pozwalającej sprawdzić ich pracę w warunkach rzeczywistych. W załączeniu znajduje się oczywiście także wydruk z testów.

Koszt takiego zestawu to 750zł brutto (z fakturą VAT)
Gwarancja: 12 miesięcy.

W ofercie mamy także pompowtryskiwacze firmy BOSCH

 

Zastosowania wtrysków Siemens / Continental / VDO:

 

Dla 140KM - RS140  03G130073 S/D:

Numery katalogowe Siemens Continental VDO: 03G130073S  03G130073D  IB-5WS-10000/1 IB5WS10000  IB5WS10001  PPD002  040024  040008 03G130073SD

Zastosowanie: 
AUDI > A3 8P 2003-2012 > 2.0 TDI 140KM / BMM
AUDI > A3 8P 2003-2012 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CBAB , CFFB , CLJA 
SEAT > ALTEA (5P1) 2004-2009 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CFHC
SEAT > ALTEA XL (5P5, 5P8) 2006-2012 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CFHC 
SEAT > LEON (1P1) 2005-2012 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CFHC , CLCB
SEAT > TOLEDO III (5P2) 2004-2009 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD
SKODA > OCTAVIA (1Z3, 1Z5) 2004-2013 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CFHC , CLCB
SKODA > SUPERB (3T4, 3T5) 2008- > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CFFB , CLJA
VOLKSWAGEN > GOLF V 2003-2009 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD
VOLKSWAGEN > GOLF V 2003-2009 > 2.0 TDI 16V 4motion 140KM / BKD
VOLKSWAGEN > JETTA III 2005-2010 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD , CBDB , CBEA , CJAA
VOLKSWAGEN > PASSAT B6 (3C2) 2005-2010 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKP , CBAB
VOLKSWAGEN > PASSAT B6 (3C2) 2005-2010 > 2.0 TDI 16V 140KM 4motion / BKP , CBAB
VOLKSWAGEN > PASSAT B6 (3C2) 2005-2010 > 2.0 TDI 140KM / BMP
VOLKSWAGEN > PASSAT B6 (3C2) 2005-2010 > 2.0 TDI 140KM 4motion / BMP
VOLKSWAGEN > TOURAN (1TI, 1T2) 2003-2010 > 2.0 TDI 16V 140KM / BKD

 

Dla 170KM - RS170 03G130073 T/M:

Numery katalogowe Siemens Continental VDO: 03G130073T  03G130073M  03G130073MC  03G130073TX  5WS10000  IB-5WS-10000  IB5WS10000  03G130073T  03G130073M  03G130073MC  03G130073TX  PPD002  040024  040008

Zastosowanie: 
AUDI > A3 8P 2003-2012 > 2.0 TDI 163KM / BUY
AUDI > A3 8P 2003-2012 > 2.0 TDI 170KM / BMN , CBBB , CFGB
AUDI > A3 8P 2003-2012 > 2.0 TDI 170KM quattro / BMN , CBBB , CFGB
AUDI > A4 B7 2004-2008 > 2.0 TDI 163KM / BVA
AUDI > A4 B7 2004-2008 > 2.0 TDI 170KM /BRD
AUDI > A4 B7 2004-2008 > 2.0 TDI 163KM quattro / BVA
AUDI > A4 B7 2004-2008 > 2.0 TDI 170KM quattro / BRD
SEAT > ALTEA (5P1) 2004-2009 > 2.0 TDI 170KM / BMN , CEGA
SEAT > ALTEA XL (5P5, 5P8) 2006-2012 > 2.0 TDI 170KM / BMN , CEGA
SEAT > ALTEA XL (5P5, 5P8) 2006-2012 > 2.0 TDI 170KM 4x4 / BMN , CEGA , CFJA
SEAT > LEON (1P1) 2005-2012 > 2.0 TDI 170KM / BMN , CEGA , CFJA
SEAT > TOLEDO III (5P2) 2004-2009 > 2.0 TDI 170KM / BMN , CEGA
SKODA > OCTAVIA (1Z3, 1Z5) 2004-2013 > 2.0 TDI RS 170KM / BMN , CEGA
VOLKSWAGEN > GOLF V 2003-2009 > 2.0 TDI 170KM / BMN                 
VOLKSWAGEN > JETTA III 2005-2010 > 2.0 TDI 170KM / BMN , CEGA
VOLKSWAGEN > PASSAT B6 (3C2) 2005-2010 > 2.0 TDI 170KM / BMR , CBBB
VOLKSWAGEN > PASSAT B6 (3C2) 2005-2010 > 2.0 TDI 170KM 4motion / CBBB
VOLKSWAGEN > TOURAN (1TI, 1T2) 2003-2010 > 2.0 TDI 170KM / BMN

 

Budowa pompowtryskiwacza

 

Wymiana pompowtrysków i często popełniane błędy

Wielu mechaników bagatelizuje bardzo ściśle określone wytyczne dotyczące wymiany pompowtryskiwaczy, co często prowadzi do komplikacji i uszkodzeń tych dość wrażliwych podzespołów. Zastosowanie się do poniższej instrukcji zapewni 100% pewność prawidłowej ich pracy.

Instrukcja montażu pompowtrysków

Ustalić w wyspecjalizowanym serwisie zajmującym się diagnostyką układów paliwowych co mogło być przyczyną nieprawidłowej pracy pompowtryskiwaczy.
Usunąć zanieczyszczenia w układzie paliwowym (piach, brud, opiłki i inne)
W przypadku silnego zabrudzenia należy wymienić na nowy zbiornik paliwa, wyczyścić przewody doprowadzające paliwo oraz napełnić nowym paliwem spełniającym normy jakościowe.
Po zdemontowaniu pompowtryskiwaczy należy specjalistycznymi narzędziami oczyścić z nagaru i zabrudzeń gniazda osadzenia pompowtryskiwaczy.
Wymienić filtr paliwa na nowy. Stosować wyłącznie markowe filtry firmy BOSH, KNECHT, MANN, DELPHI; spełniające surowe normy filtracji.
Należy zawsze stosować nowe zestawy uszczelnień firmy BOSCH.
Do montażu pompowtryskiwaczy używamy nowych śrub montażowych.
Po wykonaniu ww. operacji zamontować pompowtryskiwacze zgodnie z technologią montażu dla danego auta.
Sprawdzić osadzenie pompowtryskiwaczy oraz czy nie ma przedmuchów. Złe osadzenie może spowodować uszkodzenie uszczelnienia pompowtryskiwacza. Konsekwencją może być uszkodzenie głowicy lub wypalenie tłoka.

POMPOWTRYSKIWACZE 2.0 TDI

Dokręcić pompowtryskiwacz:
- Wstępnie 3 Nm
- Następnie 90⁰
- Następnie 180⁰
Założyć wałek
- Dokręcić wstępnie 20 Nm
- dokręcanie końcowe 90⁰

POMPOWTRYSKIWACZE 1.9 TDI

Dokręcić pompowtryskiwacz:
- Wstępnie 12 Nm
- Następnie 270⁰
Założyć wałek
- Dokręcić wstępnie 20 Nm
- dokręcanie końcowe 90⁰

OSTATNIA, NAJWAŻNIEJSZA CZYNNOŚĆ:

- Kręcimy wałem aż do momentu kiedy pompowtryskiwacz znajdzie się w tzw. punkcie „0”,
- Luzujemy śrubę kontrującą, tą do regulacji pompowtryskiwacza.
- Dokręcamy do lekkiego oporu.
- Następnie cofamy o 180⁰
- Na koniec dokręcamy śrubę kontrującą.
I tak dla każdego z pompowtryskiwaczy.


UWAGA!!! Zbyt mocne dokręcenie pompowtryskiwacza (nie cofnięcie śruby o 180°) spowoduje skruszenie tłoczka sterującego