Czy jest możliwa samodzielna regeneracja turbosprężarki?
Samodzielna regeneracja turbosprężarki
Rdzeń turbosprężarki, Koras, C.H.R.A. - wyważony, gotowy do montażu środek turbosprężarki
Zamów części przez telefon:
lub napisz:
wyszukaj części po numerze katalogowym
lub po modelu samochodu
DWUMAS - ten usłyszany u mechanika „wyrok” może wprowadzić konsternację nawet wśród wielodzietnych beneficjentów programu 500+. Jeśli ktoś nie do końca wie co to jest dwumasa, zapraszamy do przeczytania tego artykułu. Koło dwumasowe
Najprościej jak się da: Między silnikiem a skrzynią biegów znajduje się sprzęgło (w tym przypadku potocznie nazywane; sprzęgło dwumasowe) czyli element odpowiadający za przekazanie obrotu generowanego z silnika (dokładnie; wału korbowego) do skrzyni biegów …a potem dalej na koła. Sprzęgło składa się z koła zamachowego, tarczy i docisku (rys.1). Większość dziś używanych aut zamiast zwykłego koła zamachowego ma koło dwumasowe. Podczas gdy koło zamachowe/dwumasowe jest przykręcone do wału silnika i kręci się zgodnie z jego obrotami, z przeciwnej strony, na wieloklinie wałka skrzyni biegów osadzona jest tarcza sprzęgłowa. Przy wciśniętym pedale sprzęgła tarcza jest luźna bo powierzchnia docisku oddala się od dwumasy. Puszczenie sprzęgła powoduje dociśnięcie tarczy do dwumasy i tym samym przeniesienie napędu za pomocą wałka na którym osadzona jest tarcza na skrzynię biegów.
Moment w którym „puszczamy” sprzęgło i siła obrotowa z silnika przenosi się na skrzynie biegów skutkuje szarpnięciem. Oczywiście jest to uzależnione od wprawnego wyczucia, ale było nie było; skrzynia dostaje duże obciążenie. Żeby skutki nagłego przeniesienia momentu obrotowego były jak najmniejsze, czyli było bardziej komfortowo i nie „mieliło” coraz to nowocześniejszych, lżejszych a więc i delikatniejszych skrzyń biegów, koło zamachowe w postaci jednolitego stalowego mela zastąpiono kołem dwumasowym. „Mel” po grubości przedzielono na pół, między dwie połówki trafiły sprężyny łukowe a obie te połówki połączono ze sobą za pomocą tarczy zabierakowej (rys.2).
Zatem; koło zamachowe składa się z dwóch mas, nazywane są one; masą pierwotną (masa 2 na rysunku) i masą wtórną (masa 1).
Tak naprawdę jeśli pojawią się objawy uszkodzonej dwumasy, sprawdzenie koła dwumasowego pozostaje już tylko formalnością. Dopiero objawy dwumasy, które zaczynają być coraz bardziej dokuczliwe i odczuwalne - są zazwyczaj bodźcem do weryfikacji stanu koła dwumasowego. Uszkodzony dwumas daje zazwyczaj znać o sobie poprzez szarpanie podczas jazdy i ruszania, rzucanie silnikiem (także na biegu jałowym), trudności ze zmianą biegów itp. Prawie zawsze objawom tym towarzyszy wydobywający się z okolic skrzyni biegów hałas. W niektórych autach, kiedy koło dwumasowe ulega awarii najpierw słychać dziwne, niepokojące dźwięki z okolic sprzęgła, a dopiero po jakimś czasie przekłada się to na pogorszenie komfortu jazdy.
W dużej ich części, zepsute koło dwumasowe po wymontowaniu z auta nie pozostawia złudzeń. Duże luzy talerza masy wtórnej, uszkodzone łożysko czy rozbita panewka centralna – to defekty widoczne już na pierwszy rzut oka. W przypadku braku oczywistych wizualnych wad (rys. 3), można pokusić się o zbadanie luzów osiowych i luzów pochylenia oraz porównanie ich z wartościami fabrycznymi (wartości te można sprawdzić w katalogu kół dwumasowych naszej witryny www.regeneruj.pl) (rys 4).
Na palcach jednej ręki można policzyć nowe koła dwumasowe, które można kupić za kwotę poniżej 1000zł. Większość kół dwumasowych (zazwyczaj LUK albo SACHS) to wydatek rzędu 1300-1800zł ale zdarzają się i „perełki” za 4000-5000zł! Koszt regeneracji koła dwumasowego to w naszej firmie przeważnie 750zł brutto. Pytanie tytułowe tym samym staje się retoryczne, tym bardziej, że udzielamy gwarancji na 12 miesięcy. Oczywiście wiele osób ma złe doświadczenie z tak powszechną na polskim rynku „regeneracją” bo tylko kwestią czasu jest, kiedy natkniemy się na wadliwie wykonaną usługę bądź co zdarza się równie często, podmalowaną używkę udającą produkt po regeneracji. Regeneracja dwumasy to temat bardzo trudny i złożony, jedne firmy robią to lepiej, inne gorzej. Niektóre firmy daną referencje robią perfekcyjnie ale z inną zupełnie sobie nie radzą. Nasze doświadczenie w tym temacie budujemy już 7 lat, bywamy na targach branżowych, znamy wszystkie firmy tak w Polsce jak i u naszych sąsiadów, stąd wiemy komu powierzyć wykonanie dobrej usługi na poszczególnych rodzajach kół dwumasowych. Większość kół dwumasowych mamy do odbioru od ręki (na wymianę) także nie trzeba blokować stanowiska kanału czy podnośnika i czekać na naprawę części. Chętnie odpowiemy na każde pytanie. Zapraszamy. Regeneruj.pl, Warszawa ul. Ziemowita 53.
Samodzielna regeneracja turbosprężarki
Rdzeń turbosprężarki, Koras, C.H.R.A. - wyważony, gotowy do montażu środek turbosprężarki
Zadaniem sprężarki klimatyzacji jest wymuszenie ruchu czynnika chłodzącego w układzie. Sprężony czynnik jest w stanie ciekłym przekazywany do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji), wytworzone podczas sprężania ciepło jest tam (w chłodnicy) redukowane i trafia do parownika gdzie podczas rozprężania następuje gwałtowne obniżenie temperatury, a schłodzone tak powietrze trafia do wnętrza auta.