Hamulce w Twoim aucie – same klocki to nie wszystko!

Sprawne hamulce

Wymiana klocków, płynu hamulcowego, tarcz hamulcowych, regeneracja i malowanie zacisków hamulcowych

 

Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych?

Średnio 100-150zł za oś. Wprawny mechanik wymieni klocki hamulcowe przy jednym kole w pięć minut. Dobry mechanik może spędzić przy tej czynności dużo więcej czasu – dlaczego? O tym napiszemy w poniższym artykule.

 

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Jako przykład posłuży nam nasz firmowy Boxer. Auto wydawałoby się nie stare, bo trzyletnie, z przebiegiem 93000km. Wcześniej samochód z racji gwarancji serwisowaliśmy w ASO więc nie mieliśmy okazji sami przyjrzeć się postępom eksploatacji (a powinniśmy). Obowiązkowy przegląd na stacji diagnostycznej ujawnił różnice skuteczności hamowania poszczególnych kół. Z racji jesieni i zbliżającej się zimy nie zbagatelizowaliśmy problemu, postanowiliśmy zbadać temat.


Zdjęcie 1. Wymiana klocków hamulcowych

 

Regeneracja hamulców

Niedawno wymienialiśmy klocki i tarcze z przodu i wtedy wydawało nam się, że hamulce mamy PERFEKCYJNE. Ku naszemu zdziwieniu okazało się, że podczas gdy skuteczność hamulców przedniej osi były w tzw. normie, te z tyłu były dalekie od ideału. Demontaż klocków ujawnił nierówne zużycie klocka zewnętrznego względem klocka wewnętrznego. Powodów mogło być wiele – niedostatecznie oczyszczone prowadnice klocków na jarzmie podczas poprzedniej wymiany, uszkodzony zacisk hamulcowy, zapowietrzony układ hamulcowy itp. Hamulce tylnej osi w naszym aucie to konstrukcja z „tarczobębnami”, gdzie zacisk hamulcowy na tarczy odpowiada za wyhamowywanie auta, a wbudowany bęben i szczęki hamulcowe za hamulec „ręczny” (zdjęcie 2). Zdecydowaliśmy się na kompleksowy remont – wymiana klocków hamulcowych, wymiana tarczobębnów i regeneracja zacisków hamulcowych! Przy okazji zamarzyło nam się malowanie zacisków hamulcowych.


Zdjęcie 2. Budowa hamulców z tarczobębnami

 

Wymiana tarcz hamulcowych / tarczobębnów. Toczenie tarcz hamulcowych

Nie nazywalibyśmy się Regeneruj.pl gdybyśmy nie szukali alternatywnego, tańszego rozwiązania. Koszt nowych, porządnych tarczobębnów to w tym przypadku 350-450zł za 2szt. Postanowiliśmy więc je „przetoczyć” czyli wyrównać powierzchnie cierne tarcz, likwidując przy okazji rant (zdjęcie 3). Należy jednak pamiętać tu o tym, że toczenie (splanowanie) więcej niż 2mm z całej grubości tarczy to zabieg już ryzykowny i nie zalecany. Przetoczenie tarcz hamulcowych zapewnia przyleganie klocków i szczęk do tarczobębnów pełną powierzchnią. Przy okazji zabieg ten likwiduje drżenie tarcz przy hamowaniu (jeśli uległy skrzywieniu podczas eksploatacji).


Zdjęcie 3. Tarcza hamulcowa – toczenie/planowanie

 

Zaciski hamulcowe – wymienić na nowe czy regenerować?

Nasz Peugeot wyposażony jest w zaciski hamulcowe Brembo. Ze względu na masę pojazdu z jaką muszą sobie radzić, z przodu zastosowano wydajniejsze, dwutłoczkowe zaciski hamulcowe, z tyłu zaciski są jednotłoczkowe (zdjęcie 4).


Zdjęcie 4. Zaciski hamulcowe – jednotłoczkowy i dwutłoczkowy

 

Ile kosztują nowe zaciski hamulcowe?

Nowy, oryginalny zacisk hamulcowy dwutłoczkowy typu Brembo do naszego auta to wydatek rzędu 800zł za sztukę, chiński zamiennik można kupić już za 200zł. Zacisk jednotłoczkowy w oryginale kosztuje ok. 450zł, „chińczyk” ok. 150zł.

Reasumując; komplet nowych OEM – ok. 2500zł, komplet nowych „chińczyków” – ok. 700zł.

 

Regeneracja zacisków hamulcowych – cena

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego to wydatek ok. 50-80zł (cena za pełny zestaw zawierający tłoczek hamulcowy). Biorąc pod uwagę fakt, że i tak mamy w planie malowanie zacisków hamulcowych a z racji braku doświadczenia z tańszymi ich zamiennikami zwyczajnie się ich boimy, zdecydowaliśmy oczywiście, że nasze zaciski hamulcowe zREGENERUJemy. Proces ten jest stosunkowo prosty, choć czasochłonny - obejmuje; piaskowanie zacisków hamulcowych, dokładne umycie ich oraz wymianę elementów zawartych w zestawie naprawczym. Zestaw naprawczy zwykle zawiera; tłoczek hamulcowy do którego skompletowana jest gumowa osłona tłoka i uszczelka tłoka hamulcowego. Ponadto w zestawie powinny się znaleźć; sworzeń / prowadnica zacisku wraz z uszczelnieniem i osłonami, smar do prowadnic hamulcowych (nie oddziaływujący na gumowe uszczelki) i odpowietrznik (zdjęcie 5)Za robociznę (wymianę zestawu naprawczego w zacisku hamulcowym) serwisy samochodowe liczą sobie około 100zł. 


Zdjęcie 5. Zacisk hamulcowy przed i po piaskowaniu wraz z zestawem naprawczym

 

Piaskowanie zacisku hamulcowego

Jeśli zacisk ma nie tylko dobrze działać ale i dobrze wyglądać warto go poddać piaskowaniu. Zabieg ten pozwoli go dokładnie oczyścić z nalotu brudu i rdzy. Decydując się jednak na ten krok trzeba się liczyć z kompleksową wymianą wszystkich jego elementów. Zacisk piaskowany jest jako element „uzbrojony” we wszystkie jego części składowe. Pozwala to uniknąć dostania się ścierniwa do cylindrów i elementów smarnych. Podzespoły te (wchodzące w skład zestawu naprawczego) po takim „traktowaniu” należy bezwzględnie wymienić.


Zdjęcie 5. Wypiaskowany zacisk hamulcowy

 

Malowanie zacisków hamulcowych

Wypiaskowany i nie zabezpieczony farbą czy lakierem zacisk hamulcowy z biegiem czasu przestanie  ładnie wyglądać, dlatego ich regeneracji często towarzyszy lakierowanie zacisków samochodowych. Czynność tę należy wykonać jeszcze przed wymianą zestawu naprawczego. To jaka farba do zacisków hamulcowych jest najlepsza i czy lakier do zacisków hamulcowych powinien być srebrny, czarny, czerwony czy niebieski będzie na pewno budziło jeszcze wiele dyskusji na forach internetowych ale to już kwestia subiektywna. My, wcześniej zabezpieczone podkładem epoksydowym zaciski, pomalowaliśmy „po chłopsku” za pomocą pędzelka odporną na wysokie temperatury farbą. Dało to nam pewność dokładnego wtarcia farby w każdy zakamarek zacisku. Oczywiście lepszym rozwiązaniem byłoby malowanie proszkowe ale w tym przypadku uznaliśmy, iż taki luksus w przypadku naszej „ciężarówki” to przerost formy nad treścią. Na pocieszenie zastosowaliśmy najszybszy z możliwych kolorów - na potrzeby artykułu nazwany – Ferrari ;) Pomalowany zacisk po wyschnięciu uzbroiliśmy w nowe tłoczki, gumki i całą resztę zestawu naprawczego czego efekt można zobaczyć na poniższym zdjęciu.


Zdjęcie 6. Pomalowany zacisk hamulcowy po regeneracji

 

Montaż zacisków hamulcowych i wymiana płynu hamulcowego

Mądre książki mówią, iż płyn hamulcowy powinno wymieniać się co 2 lata lub 50000 km. Któż z nas tego pilnuje po okresie gwarancyjnym… To duży błąd! Już 1% wody w płynie hamulcowym może zmniejszyć skuteczność hamowania o 15%! Wszystko to przez obniżenie temperatury jego wrzenia. Standardowo temperatura wrzenia płynu to ok. 230°C a jeśli zawartość wody w płynie wyniesie 3,5% wartość ta spada do ok. 150°C! Wydzielające się podczas wrzenia pęcherzyki powietrza muszą spowodować wtedy drastyczny spadek skuteczności hamowania – należy o tym bezwzględnie pamiętać. Wymiana płynu i odpowietrzenie układu hamulcowego to czynności, które powinny towarzyszyć praktycznie każdej wymianie tarcz a nawet klocków hamulcowych – tym bardziej przed zimą. Koszt takiej wymiany można zamknąć w 100-150zł a ryzyko utraty bezpieczeństwa w razie zaniedbania tej czynności jest ogromne. Wymiana płynu przy montażu zacisków to procedura wręcz wymuszona a przy tym szybka i prosta więc wraz z nowym designem (zdjęcie 7) nasze auto wyraźnie zyskało na skuteczności hamowania.


Zdjęcie 7. Pomalowane zaciski hamulcowe