Regeneracja filtra DPF - metody czyszczenia filtra cząstek stałych

Problem z DPF

Odkąd w 2006 roku wprowadzono normę emisji spalin EURO 4, właściciele aut zaczęli zmagać się z problemem montowanych od tego czasu filtrami cząstek stałych. Początkowo nikt nie przewidywał, iż skrót „DPF” stanie się tak powszechnie wypowiadaną w warsztatach chorobą ale wystarczyło poczekać aż auta eksploatowane w trasach „dorobią się” przebiegów rzędu 200tkm a używane w mieście 50-100tkm i tak około 2010 roku coraz więcej osób zaczęło szukać samochodów bez fabrycznego DPFa. Dziś znalezienie niewyeksploatowanego diesla bez DPFa graniczy z cudem więc walka z zapchanymi filtrami stała się koniecznością.

 

DPF - Wyciąć czy regenerować? ...a może kupić nowy

Rynek wykreował wiele alternatywnych rozwiązań pozwalających uniknąć zakupu nowego filtra cząstek stałych a tym samym wydatku rzędu kilku tysięcy złotych. Niegdyś najpopularniejszym sposobem było siermiężne wycięcie  DPFa – patent o tyle skuteczny o ile uda się znaleźć fachowca potrafiącego rzetelnie wprowadzić zmiany w ECU silnika. Metoda ta odchodzi jednak do lamusa, gdyż wiąże się to z konsekwencjami prawnymi. Z drugiej strony świadomość proekologiczna społeczeństwa zaczyna także odgrywać ostatnio dużą rolę.  Pozostają metody regeneracji, tutaj alternatywy są dwie – rozcięcie stalowej obudowy DPFa i wymiana samego wkładu ceramicznego na zamiennik bądź czyszczenie oryginalnego wkładu. Profesjonalna wymiana samego wkładu na zamiennik wiąże się z kosztami rzędu 1000-2500zł w zależności od rodzaju DPFa i zastosowanego wkładu. Niestety kwestia jakości wykonania takiego zamiennika wkładu  pozostaje pod wielkim znakiem zapytania – będąc na azjatyckich targach wystawiający się tam producenci takich rdzeni z trudem odpowiadali nam na pytania dotyczące zawartości metali szlachetnych i rodzaju ceramiki stosowanej przy produkcji tych elementów a o normach EURO wiedzieli tyle co nic. Na pewno żaden z nich nas nie przekonał. Drugą alternatywą jest czyszczenie/regeneracja oryginalnego wkładu. Metod jest tu kilka – procedura wymuszonej regeneracji, czyszczenie za pomocą dodatków chemicznych, czyszczenie ultradźwiękami, wypalanie piecowe, czyszczenie pneumatyczne, czyszczenie hydrodynamiczne.

Sposoby na zapchany DPF

                Procedura wymuszonej regeneracji – za pomocą testera diagnostycznego w ECU silnika stwarza się warunki, w których temperatura spalania zwiększa się na tyle, że sadza w filtrze ulega spopieleniu. Metoda tania (100-250zł) ale skuteczna na chwilę. Popiół nadal zalega we wnętrzu filtra a takie warunki spalania bogatszej mieszanki na podwyższonych obrotach na pewno nie wpływają dodatnio na żywotność silnika. Konsekwencją częstego dopalania jest także rozrzedzanie oleju silnikowego. Brak koniecznośći demontażu filtra.
                Czyszczenie za pomocą dodatków chemicznych – aplikacja środka chemicznego do wnętrza filtra celem rozpuszczenia sadzy a następnie uruchomienie procedury wymuszonej regeneracji. Koszt tej metody to 200-400zł. Skuteczność porównywalna z poprzednio wymienioną metodą a ryzyko uszkodzenia wkładu przez agresywną, często inwazyjną chemię znacznie zwiększone. Brak koniecznośći demontażu filtra.
                Czyszczenie ultradźwiękami – zanurzony w roztworze myjącym DPF poddawany jest procesowi kawitacji, w którym powstające mikropęcherze próżniowe powodują odrywanie cząsteczek zanieczyszczeń wewnątrz filtra. Proces skuteczny pod warunkiem kilkukrotnego mycia z naprzemiennym przedmuchiwaniem sprężonym powietrzem . Metoda mało inwazyjna ale przez konieczność przedmuchiwania dość brudna i czasochłonna przez co niechętnie wykonywana przez firmy zajmujące się myciem ultradźwiękami. Konieczny demontaż filtra z auta zwiększa koszty.
                Wypalanie piecowe -  umieszczenie monolitu filtra DPF w piecu indukcyjnym i poddawanie go obróbce cieplnej przez kilka do kilkunastu godzin. Metoda relatywnie skuteczna pod warunkiem połączenia jej z czyszczeniem pneumatycznym. Niestety skomplikowany proces takiej regeneracji spowodowany koniecznością demontażu DPFa z auta i rozcięcia stalowej obudowy celem wymontowania rdzenia powoduje wysoki koszt takiej usługi wahający się w granicach 800-1400zł.
                Czyszczenie pneumatyczne – wąski strumień powietrza kierowany jest bezpośrednio do pojedynczych kanalików rdzenia wydmuchując zalegające w nich złogi. Czynność jest wykonywana zarówno od strony wlotowej jak i wylotowej. Niestety rdzeń trzeba wcześniej wydobyć ze stalowej obudowy DPFa co wiąże się z rozcinaniem i potem, po odbytym procesie czyszczenia, zespawaniem go. Metoda skuteczna pod warunkiem, że rdzeń nie jest suchy, nie jest np. zanieczyszczony olejem. W takim wypadku konieczne jest połączenie tej techniki z wypalaniem piecowym. Koszt usługi to w granicach 600-1400zł. 
                Czyszczenie hydrodynamiczne – proces wykonywany w specjalnie do tego celu stworzonej maszynie. Urządzenie działa na zasadzie obiegu zamkniętego w którym gorąca woda ze specjalnym roztworem jest przepompowywana przez fitr DPF. Poprzez „mycie” filtra zarówno od strony wlotowej jak i wylotowej sadza i popiół są wypłukiwane z kanalików rdzenia przywracając drożność przepływu spalin. Po czyszczeniu mokrym filtr jest poddawany suszeniu gorącym powietrzem. Metoda dość szybka (45-90 minut) i stosunkowo bezpieczna dla rdzenia filtra DPF. Warunkiem jest zastosowanie odpowiedniej chemii oraz oczywiście maszyny operującej odpowiednio dobranymi ciśnieniami wody jak i powietrza. Filtr należy zdemontować z auta, brak konieczności rozcinania go. Cena usługi to 400-800zł.

Która metoda na zapchany dpf jest najlepsza?

Dwie pierwsze metody czyszczenia filtrów to raczej doraźne środki pozwalające awaryjnie przywrócić poprawne działanie systemu DPF ale problem na pewno w krótkim czasie powróci. Metody czyszczenia ultradźwiękami, piecowa czy hydrodynamiczna to sposoby znacznie skuteczniejsze. Ogromne znaczenie w poprawności wykonania takiej usługi ma oczywiście czynnik ludzki, czyli odpowiednia diagnostyka filtra i staranność przeprowadzenia procesu czyszczenia. Częstokroć filtry przynoszone do naszej firmy są na tyle uszkodzone mechanicznie (pęknięcia i nadtopienia rdzenia), że przywrócenie jego drożności byłoby po prostu niemożliwe. W naszej firmie stosujemy hydrodynamiczną metodę czyszczenia DPFów. Jeśli nikt wcześniej nie próbował metodami chałupniczymi poradzić sobie z zapchanym filtrem i nie był on w żaden sposób uszkodzony, przywrócenie wartości bardzo bliskich fabrycznym jest bardzo realne. Naszym klientom zalecamy programowanie go jako nowego i o ile winowajcą zapchanego filtra nie była uszkodzona turbosprężarka albo np. wadliwe działanie układu wtryskowego nie mamy sygnałów o powrocie problemu. Pierwsze DPFy czyściliśmy tą metodą ok. 4 lat temu i grono mechaników uznających tę metodę za skuteczną stale się powiększa utwierdzając nas w przekonaniu, iż ta metoda ma najlepszy stosunek jakości do ceny. Oczywiście spotkaliśmy się z negatywnym opiniami dotyczącymi czyszczenia tą metodą ale producenci maszyn do regeneracji filtrów DPF wyrastają ostatnio jak grzyby po deszczu a brak doświadczenia w temacie, nieodpowiednia konstrukcja maszyn i eksperymentowanie z nieodpowiednią chemią do czyszczenia filtrów, niestety będzie przynosiło takie skutki.