Regeneracja zaworu EGR

07.10.2016

Powszechnie stosowany we współczesnych samochodach zawór EGR to innymi słowy układ recyrkulacji spalin. W jakim celu w autach montuje się ten podzespół? Są to:

- obniżenie ilości tlenu dostarczanego do komory spalania, co redukuje     temperaturę i spowalnia proces spalania;

- obniżenie emisji szkodliwych dla środowiska tlenków azotu (NOx).

Powyższe efekty uzyskuje się poprzez dodanie do układu dolotowego określonej ilości spalin, co zanieczyszcza powietrze, a co za tym idzie zmniejsza ilość tlenu dostarczanego do komory spalania.

Jak działa EGR?

Pojazdy wyposażone w ten element posiadają wąski przewód łączący układ wydechowy oraz dolotowy. Częścią tego wężyka jest właśnie zawór EGR decydujący o tym, czy pewna ilość spalin dodawana jest do powietrza dolotowego. Sterowanie elektromagnetyczne w nowych modelach zaworu EGR pozwalają na upłynnienie jego pracy, co niweluje zjawisko nierównomiernej pracy silnika.

Zawór otwiera się przede wszystkim na niskim oraz średnim obciążeniu i/lub po osiągnięciu optymalnej temperatury pracy. Spaliny nie są dodawane do powietrza na obrotach biegu jałowego, przy pełnym obciążeniu oraz gdy silnik jest jeszcze "zimny".

Problemy podczas eksploatacji pojazdów z EGR

Niestety, ale tak jak każdy element samochodu, tak również EGR może powodować rozmaite problemy. Przede wszystkim, natura działania tego mechanizmu powoduje, że silnik ma niższą moc w czasie, gdy zawór otwiera się. Nie dotyczy to oczywiście mocy maksymalnej, ponieważ na dużym obciążeniu zawór pozostaje zamknięty.

Recyrkulacja spalin objawia się również nagarem pojawiającym się na kolektorze dolotowym, co zmniejsza przekrój jego kanałów. Zanieczyszczony może być również sam zawór EGR, co finalnie może spowodować awarię układu sterującego. Spaliny to wysoka temperatura, co może spowodować wypalenie poszczególnych materiałów wewnątrz EGR.

Uszkodzony EGR objawy

Oczywiście, podstawowym objawem awarii jest kontrolka, przede wszystkim check engine. Inny przykład zjawiska wskazującego na uszkodzony zawór EGR to odczuwalny spadek maksymalnej mocy silnika, co może wskazywać na zapchanie zaworu EGR oraz zanieczyszczenie kolektora dolotowego.

Jeśli zawór "zawiesi się" w pozycji otwartej to możemy odczuć: nierównomierną pracę silnika na biegu jałowym, kłopoty z płynnym przyspieszaniem i problematyczny rozruch na zimnym silniku.

Jako doświadczony zakład usuwamy wszelkiego rodzaju problemy z EGR. Oceniamy czy konieczna jest wymiana zaworu EGR czy też wystarczające jest samo czyszczenie zawory EGR, co może zredukować koszty naprawy w sposób znaczący.