Regeneracja chłodnicy spalin zaworu EGR

02.11.2016

W nowych samochodach z silnikiem diesla coraz częściej montowany jest nie tylko zawór EGR, ale także chłodnica spalin EGR. Przyczyn popularyzacji tego komponentu należy doszukiwać się w restrykcyjnych wymaganiach dot. emisji spalin. Producenci stoją przed zadaniem zwiększania ilości dawkowanych spalin do silnika, a to wymaga zmniejszania ich objętości (inaczej mielibyśmy do czynienia z nieprawidłową pracą silnika). Jak każdy gaz, również spaliny zmniejszają swoją objętość pod wpływem obniżania temperatury. W tym momencie przydatna jest chłodnica egr.

Chłodnica spalin egr – zasada działania

Jest to stosunkowo proste urządzenie w postaci rury, w której wnętrzu znajdują się kanały o niewielkim przekroju, przez które przepływają spaliny. Wokół nich krąży ciecz pochodząca z układu chłodzenia, która schładza spaliny do ok. 400 st. C. Może być też na odwrót, w żeberkach wewnątrz rury przepływa ciecz, z kolei w przestrzenie pomiędzy nimi kierowane są spaliny, które są następnie schładzane.

Uszkodzona chłodnica spalin – powody

Spaliny są gazem o szkodliwych właściwościach dla materiałów, z których wytwarzane są chłodnice. Ścianki kanalików wykonane ze stali szlachetnej lub aluminium są stopniowo niszczone przez żrące dla tego elementu spaliny o bardzo wysokiej temperaturze. Innym powodem awarii chłodnicy może być ciecz chłodnicza, powodująca korozję i w efekcie prowadząca do cieknącej chłodnicy spalin. Przez nieszczelności płyn chłodzący przedostaje się do układu dolotowego, a spaliny do płynu chłodzącego. Pojawienie się cieczy chłodniczej w komorze spalania może doprowadzić do poważnych uszkodzeń układu korbowo – tłokowego, natomiast spaliny wewnątrz układu chłodzenia to jedna z przyczyn pojawiania się przedmuchów spalin.

Niestety, ale zdarza się, że chłodnica spalin jest integralną częścią zaworu EGR, co znacznie podwyższa koszt wymiany uszkodzonego elementu. Dlatego warta uwagi jest regeneracja chłodnicy spalin starannie przeprowadzana w naszym zakładzie. Doprowadzenie do właściwego stanu technicznego poprzez czyszczenie oraz uszczelnienie chłodnicy spalin pozwala pozbyć się „przedmuchu spalin”, cieknącej chłodnicy spalin oraz wszystkich innych nieprawidłowości związanych z działaniem układu recyrkulacji spalin.