Regeneracja koła dwumasowego

03.10.2014

Dwumasa to nic innego, jak specjalny rodzaj koła zamachowego, które jest podstawowym elementem wszystkim układów napędowych. Jego rolą do spełnienia jest gromadzenie energii kinetycznej pochodzącej z silnika. Co by się stało, gdybyśmy usunęli z naszego samochodu koło zamachowe? Silnik pracowałby bardzo nierówno, naprzemiennie przyspieszając i zwalniając, co byłoby bardzo uciążliwe. Suw sprężania podczas pracy silnika pochłania dużą ilość jego energii, co normalnie spowodowałoby spadek prędkości obrotowej. Temu właśnie zapobiega koło zamachowe, a w określonych pojazdach dwumasa.

Jednak koło dwumasowe jest podzespołem, który nie tylko spełnia wyżej wymienione funkcje, ale także odpowiada za tłumienie drgań skrętnych. Silniki diesla generują znacznie więcej wibracji, niż odpowiednik benzynowy, co mogłoby być nie lada szokiem dla kierowcy przesiadającego się z 1 rodzaju auta do 2. Producenci aut musieli temu zaradzić i właśnie dlatego opracowali koło dwumasowe. To ono gwarantuje wysoką kulturę pracy pojazdu – wibracje ograniczone do minimum, brak szarpnięć podczas zmiany biegów oraz niższy poziom hałasu.

Dwumasa zbudowana jest z: masy pierwotnej, masy wtórnej, łożyska ślizgowego, tarczy zabierakowej oraz pokrywy.

Jakie są objawy zużytego koła dwumasowego?

Tego rodzaju awaria uwidacznia się na kilka sposobów najczęściej poprzez:

- charakterystyczne stukanie pochodzące ze skrzyni biegów;

- wibracje pochodzące z silnika odczuwalne w kabinie pojazdu, szczególnie na biegu jałowym;

- nierównomierną praca silnika;

- szarpnięcia podczas ruszania pojazdu;

- problemy ze zmianą biegów w czasie jazdy.

Szybsze niż zwykle zużycie się dwumasy wynika również z zaniedbań samych kierowców. Jest kilka nawyków, które wydłużają żywotność tego urządzenia, wśród których polecamy:

- uruchamianie oraz gaszenie silnika przy wciśniętym sprzęgle;

- unikanie jazdy z niską prędkością na wysokich biegach;

- płynne     ruszanie z miejsca, unikanie "pisku opon" czy "strzelania     ze sprzęgła".

Wymiana czy regeneracja sprzęgła?

Nasz zespół fachowców oferuje kompleksową diagnozę sprzęgła, jak również dwumasy. Możliwa jest regeneracja koła dwumasowego, co przedłuża jego żywotność. Regeneracja koła dwumasowego to rozwiązanie korzystne cenowo, częstokroć jest to rozwiązanie kilka razy tańsze od zakupu nowej części. Po takiej czynności koło odzyskuje kondycję "nowego" podzespołu. W przypadku, kiedy z powodu braku możliwości naprawy wymiana dwumasy jest konieczna, naszym klientom proponujemy zakup nowych części z asortmentu firm LUK, Sachs, Aisin czy Valeo.